Abstract
Background
This study aimed to analyse the feasibility and acute toxicity of radical hypo-fractionated radiotherapy (RT) for elderly patients with non-small-cell lung cancer (NSCLC).
Patients and methods
We conducted a retrospective evaluation of treatment with volumetric modulated arc therapy (VMAT) of elderly patients affected by stage III inoperable NSCLC. The dose prescription was 56 Gy in 20 fractions, 55 Gy in 22 fractions, or 50 Gy in 20 fractions. Target volume included only the primary lesion and the infiltrated lymph nodes. The primary end point was acute and late toxicity, while secondary end points were progression-free survival (PFS), and overall survival (OS).
Results
In all, 41 patients were included in this analysis. The mean age of the patients was 78.6 years, and 22 patients had staged IIIA while 19 patients had stage IIIB disease. All but one patient had pathological nodal involvement; 15 patients received chemotherapy before RT. Acute grade 1–2 toxicity was recorded in 25 (61%) patients. Late toxicity was recorded in 13 (32%) patients. No cases of G3 or G4 toxicity were recorded. Complete response was obtained in two (5%) patients, 26 (63%) showed a partial response, and two (5%) experience disease progression. At a mean follow-up of 9.9 months (range, 1.1–25.4), 17 patients had died from disease progression, one died from other causes, and 23 were alive. Median OS was 13.7 ± 1.5 months (95% CI: 10.7–16.7), OS at 12 and 18 months was 51.3 ± 9.5% and 35.1 ± 10.1%, respectively. Median PFS was 13.7 ± 2.3 months (95% CI: 9.1–18.2), and PFS at 12 and 18 months was 50.1 ± 9.9% and 38.9 ± 10.4%, respectively.
Conclusion
Radical hypo-fractionated VMAT is a promising treatment for locally advanced NSCLC in the elderly. The use of hypo-fractionated radiotherapy for lung cancer in older patients can be considered a valuable approach, particularly for patients with poor performance status or refusing other treatment approaches.
Zusammenfassung
Hintergrund
Durchführbarkeit und Nebenwirkungen der radikalen hypofraktionierten Radiotherapie (RT) bei älteren Patienten mit nichtkleinzelligem Bronchialkarzinom (NSCLC) wurden analysiert.
Patienten und Methoden
Ältere Patienten mit inoperablem NSCLC im Stadium III wurden mit volumetrischer Arc-Therapie (VMAT) mit 56 Gy Gesamtdosis in 20 Fraktionen (Fx) oder 55 Gy/22 Fx oder 50 Gy/20 Fx behandelt. Primäre Endpunkte waren Akut- und Spättoxizität. Als sekundäre Endpunkte wurden progressionsfreies Überleben (PFS) und Gesamtüberleben (OS) definiert.
Ergebnisse
Es wurden 41 Patienten (Stadium IIIA: n = 22, IIIB: n = 19) in die Analyse eingeschlossen. Das mediane Alter der Patienten betrug 78,6 Jahre. Bis auf einen Patienten wiesen alle histologisch gesicherte Lymphknotenmetastasen auf. Vor der Bestrahlung erhielten 15 Patienten eine Chemotherapie. Akute Nebenwirkungen vom Grad 1–2 wurden bei 25 (61 %) Patienten beobachtet. Bei 13 (32 %) Patienten wurden Spätnebenwirkungen dokumentiert. Es traten keine Nebenwirkungen vom Grad 3 oder 4 auf. Eine komplette Remission wurde bei 2 (5 %) der Patienten, eine partielle bei 26 (63 %) der Patienten dokumentiert. Bei 2 (5 %) Patienten war der Verlauf progredient unter Therapie. Nach einer mittleren Nachbeobachtungszeit von 9,9 (1,1–25,4) Monaten lebten noch 23 Patienten. Es starben 17 (41 %) Patienten infolge einer Tumorprogression, ein Patient infolge einer andere Ursache. Das mediane OS betrug 13,7 ± 1,5 Monate (95%-KI: 10,7–16,7), das 1‑ bzw.1,5-Jahres-OS lag bei 51,3 ± 9,5 % bzw. 35,1 ± 10,1 %. Im Median blieben die Patienten 13,7 ± 2,3 Monate (95 %-KI: 9,1–18,2) progressionsfrei. Das 1‑ bzw. 1,5-Jahres-PFS betrug 50,1 ± 9,9 % bzw. 38,9 ± 10,4 %.
Schlussfolgerung
Die radikale hypofraktionierte VMAT ist ein vielversprechendes Therapiekonzept für ein lokal fortgeschrittenes NSCLC bei älteren Patienten. Der Einsatz der hypofraktionierten Radiotherapie beim Bronchialkarzinom des älteren Patienten kann als nützlicher Ansatz betrachtet werden, insbesondere bei Patienten mit schlechtem Performance-Status oder bei Ablehnung anderer Ansätze.
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D. Franceschini, F. De Rose, P. Navarria, E. Clerici, C. Franzese, T. Comito, A. Tozzi, C. Iftode, G. D’Agostino and M. Sorsetti declare that they have no competing interests. L. Cozzi acts as Scientific Advisor to Varian Medical Systems and is Clinical Research Scientist at Humanitas Cancer Center.
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Franceschini, D., De Rose, F., Cozzi, L. et al. Radical hypo-fractionated radiotherapy with volumetric modulated arc therapy in lung cancer. Strahlenther Onkol 193, 385–391 (2017). https://doi.org/10.1007/s00066-017-1103-3
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-017-1103-3