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A teaching intervention in a contouring dummy run improved target volume delineation in locally advanced non-small cell lung cancer

Reducing the interobserver variability in multicentre clinical studies

Verbesserung der Zielvolumendefinition durch einen Dummy Run mit interventionellem Konturierungstraining beim lokal fortgeschrittenen nicht-kleinzelligen Lungenkarzinom

Reduktion der Interobserver-Variabilität in klinischen Multizenterstudien

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Abstract

Introduction

Interobserver variability in the definition of target volumes (TVs) is a well-known confounding factor in (multicentre) clinical studies employing radiotherapy. Therefore, detailed contouring guidelines are provided in the prospective randomised multicentre PET-Plan (NCT00697333) clinical trial protocol. This trial compares strictly FDG-PET-based TV delineation with conventional TV delineation in patients with locally advanced non-small cell lung cancer (NSCLC). Despite detailed contouring guidelines, their interpretation by different radiation oncologists can vary considerably, leading to undesirable discrepancies in TV delineation. Considering this, as part of the PET-Plan study quality assurance (QA), a contouring dummy run (DR) consisting of two phases was performed to analyse the interobserver variability before and after teaching.

Materials and methods

In the first phase of the DR (DR1), radiation oncologists from 14 study centres were asked to delineate TVs as defined by the study protocol (gross TV, GTV; and two clinical TVs, CTV-A and CTV-B) in a test patient. A teaching session was held at a study group meeting, including a discussion of the results focussing on discordances in comparison to the per-protocol solution. Subsequently, the second phase of the DR (DR2) was performed in order to evaluate the impact of teaching.

Results

Teaching after DR1 resulted in a reduction of absolute TVs in DR2, as well as in better concordance of TVs. The Overall Kappa(κ) indices increased from 0.63 to 0.71 (GTV), 0.60 to 0.65 (CTV-A) and from 0.59 to 0.63 (CTV-B), demonstrating improvements in overall interobserver agreement.

Conclusion

Contouring DRs and study group meetings as part of QA in multicentre clinical trials help to identify misinterpretations of per-protocol TV delineation. Teaching the correct interpretation of protocol contouring guidelines leads to a reduction in interobserver variability and to more consistent contouring, which should consequently improve the validity of the overall study results.

Zusammenfassung

Einleitung

Die Interobserver-Variabilität bei der Definition der Zielvolumina („target volumes“, TVs) ist ein anerkanntes Problem in strahlentherapeutischen (multizentrischen) klinischen Studien. In der prospektiven randomisierten multizentrischen PET-Plan-Studie (NCT00697333) wird eine strikt FDG-PET-basierte mit einer konventionellen TV-Definition bei Patienten mit einem lokal fortgeschrittenen nicht-kleinzelligem Lungenkarzinom (NSCLC) verglichen. Im Studienprotokoll ist eine detaillierte Konturierungsanleitung implementiert. Trotz genauer Vorgaben zur TV-Definition kann deren Interpretation durch verschiedene Strahlentherapeuten sehr differieren und zu unerwünschten Diskrepanzen bei den TVs führen. Unter diesem Gesichtspunkt wurde als ein Aspekt der Qualitätssicherungsmaßnahmen der PET-Plan-Studie ein Konturierungs-„Dummy-Run“ in zwei Abschnitten durchgeführt. Analysiert wurde die Interobserver-Variabilität vor und nach einem Konturierungstraining.

Material und Methoden

Im ersten Teil des „Dummy Run“ (DR1) wurden Strahlentherapeuten aus 14 Studienzentren gebeten, eine protokollgemäße Definition der TVs (GTV, CTVA, CTV-B) an einem Beispielpatienten durchzuführen. Bei einem Studientreffen wurden die Ergebnisse mit Fokus auf Diskrepanzen im Vergleich zur protokollgemäßen Konturierung diskutiert. Mit dem Ziel, den Einfluss dieses Konturierungstrainings zu evaluieren, wurde der zweite Teil des „Dummy Run“ (DR2) durchgeführt.

Ergebnisse

Das Training der protokollgemäßen Konturierung nach dem DR1 führte zu einer Reduktion der absoluten Volumina sowie zu einer besseren Übereinstimmung der TVs im DR2. Der „Overall“-Kappa erhöhte sich von 0,63 auf 0,71 (GTV), von 0,60 auf 0,65 (CTV-A) und von 0,59 auf 0,63 (CTV-B).

Schlussfolgerung

Durch Qualitätssicherungsmaßnahmen wie „Dummy Runs“ und Studientreffen können Fehlinterpretationen bei der protokollgemäßen TV-Definition in multizentrischen klinischen Studien in der Strahlenheilkunde identifiziert und durch entsprechendes Training korrigiert werden. Dies sollte sich positiv auf die Validität der Studienergebnisse auswirken.

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Correspondence to Tanja Schimek-Jasch M.D..

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Conflict of interest

T. Schimek-Jasch, E.G.C. Troost, G. Rücker, V. Prokic, M. Avlar, V. Duncker-Rohr, M. Mix, C. Doll, A.-L. Grosu and U. Nestle state that there are no conflicts of interest.

This study was conducted with the approval of the Ethics Committee of the Albert-Ludwigs-University Freiburg.

All studies on humans described in the present manuscript were carried out with the approval of the responsible ethics committee and in accordance with national law and the Helsinki Declaration of 1975 (in its current, revised form). Informed consent was obtained from all patients included in studies.

Consent was obtained from all patients identifiable from images or other information within the manuscript. In the case of underage patients, consent was obtained from a parent or legal guardian.

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Schimek-Jasch, T., Troost, E., Rücker, G. et al. A teaching intervention in a contouring dummy run improved target volume delineation in locally advanced non-small cell lung cancer. Strahlenther Onkol 191, 525–533 (2015). https://doi.org/10.1007/s00066-015-0812-8

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