Abstract
Background and purpose
Cone-beam computerized tomography (CBCT) enables three-dimensional information of the scanned region and provides soft tissue images with good spatial resolution. Our aim was to optimize image acquisition settings for prone and supine breast radiotherapy with respect to contour accuracy, clinical practicalities, and radiation dose.
Patients and methods
CBCT images were acquired for both prone and supine anthropomorphic phantoms and a female cadaver in supine and prone set-up. CBCT protocols were investigated by altering the tube current, exposure time, range of projection views, field of view (FOV), and starting angle. For clinical practicalities, the frequency of the use of an offset CBCT isocenter was evaluated at 558 205°-CBCTs (37 patients; 13 prone and 24 supine) and 1272 360°-CBCTs (102 patients; 13 prone and 89 supine).
Results
Prone and supine breast CBCT images acquired with a bowtie filter, a small FOV, a range of projection views equaling 180°, a tube current of 20 mA and an exposure time of 32 ms, demonstrated adequate contour accuracy and an elimination of the offset CBCT isocenter procedure, while this occurred in 40.7 % for the old full-rotation protocol. Furthermore a 4.3-fold dose reduction was observed for the Computed Tomography Dose Index (CTDIw) compared to the preset Chest M20 protocol.
Conclusion
The established 180° protocol demonstrated acceptable contour accuracy, eliminated the CBCT isocenter offset procedure and reduced patient radiation exposure.
Zusammenfassung
Hintergrund und Zielsetzung
Die Cone-beam-Computertomographie (CBCT) ermöglicht 3-dimensionale Informationen der gescannten Region und CT-Bilder von Weichteilgewebe in guter räumlicher Auflösung. Unsere Zielsetzung war die Optimierung der Bildakquise für die Einstellungen bei Brustbestrahlungen in Bauch- und Rückenlage in Bezug auf Kontrast, Praktikabilität und Strahlendosis.
Patienten und Methodik
CBCT-Bilder wurden mit einem anthropomorphen Phantom und an einer weiblichen Leiche in Rücken- und Bauchlage aufgenommen. Verschiedene CBCT-Protokolle mit unterschiedlichem Röhrenstrom, unterschiedlichen Expositionszeiten, Projektionsbereichen, Bildausschnitten (FOV) und Anfangswinkeln wurden untersucht. Für die klinische Praxis wurde die Häufigkeit von erforderlichen CBCT-Isozentrum-Anpassungen anhand von 558 205°-CBCT (37 Patienten; 13 in Bauchlage, 24 in Rückenlage) und 1272 360°-CBCT (102 Patienten; 13 in Bauchlage, 89 in Rückenlage) überprüft.
Ergebnisse
Die mit einem Bowtie-Filter, kleinem FOV, einer 180°-Rotation, 20 mA Röhrenstrom und einer Belichtungszeit von 32 ms erhaltenen CBCT-Bilder in Bauch- und Rückenlage gewährleisteten eine adäquate Konturgenauigkeit und vermeiden eine CBCT in Isozentrumsposition, die bei 40,7 % in den alten Vollrotationsprotokollen erforderlich war. Weiterhin ergab sich eine 4,3-fache Reduktion des Computered-Tomography-Dose-Index (CTDIw) verglichen mit dem Chest-M20-Standard-Protokoll.
Schlussfolgerungen
Das 180°-Protokoll zeigt eine akzeptable Konturierungsgenauigkeit, vermeidet CBCT in Isozentrum-Position und reduziert die Strahlenbelastung für die Patientin.
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Acknowledgements
This work is supported by Action 29, project 015 of the National Cancer Plan, an initiative of Minister Laurette Onkelinx. Annemieke De Puysseleyr is a fellow of the Foundation of Scientific Research (FWO). The authors would like to thank Klaus Bacher, Ph.D., and Liesbeth Eloot, M.Sc., from the Department of Medical Physics and Radiation Protection at Ghent University for providing the tools and assistance for the CTDI measurements.
Compliance with ethical guidelines
Conflict of interest. A. De Puysseleyr, T. Mulliez, A. Gulyban, E. Bogaert, T. Vercauteren, T. Van Hoof, J. Van de Velde, R. Van Den Broecke, C. De Wagter and W. De Neve state that there are no conflicts of interest.
The accompanying manuscript does not include studies on humans or animals.
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The first two authors contributed equally to the design and writing of the manuscript.
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De Puysseleyr, A., Mulliez, T., Gulyban, A. et al. Improved cone-beam computed tomography in supine and prone breast radiotherapy. Strahlenther Onkol 189, 945–950 (2013). https://doi.org/10.1007/s00066-013-0435-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-013-0435-x