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Comparison of different adjuvant radiotherapy approaches in childhood bladder/prostate rhabdomyosarcoma treated with conservative surgery

Ein Vergleich dreier Techniken zur adjuvanten Strahlentherapie bei Kindern mit Rhabdomyosarkomen von Blase/Prostata nach blasenerhaltender, konservativer Chirurgie

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Abstract

Background and Purpose

Multimodality treatment approaches provide high local control and satisfying overall survival (OS) for children with localized bladder and/or prostate rhabdomyosarcoma (BP-RMS). However, current strategies including surgery and conventional radiotherapy are compromised by high rates of long-term genitourinary adverse effects. Therefore, a planning study combining organ preserving surgery with three different innovative adjuvant radiotherapy approaches was performed.

Patients and Methods

A case of a 21-month-old boy with BP-RMS treated with polychemotherapy according to the CWS 2002-P protocol, prostatectomy, partial cystectomy, and adjuvant high dose rate brachytherapy (HDR-BT) was used to perform a planning study comparing HDR-BT with intensity-modulated radiotherapy (IMRT) and intensity-modulated proton therapy (IMPT) planning.

Results

All modalities provide good coverage of the target volume and spare critical normal tissues. Rectum doses could be reduced by 2/3 using IMPT and by 1/3 using BT compared to IMRT. In terms of sparing the pelvis growth plates, BT and IMPT are also superior to IMRT.

Conclusion

All modalities provide good sparing of normal tissue. BT and IMPT are superior to IMRT with regard to doses on rectum and growth plates. BT is equivalent to IMPT in adequately selected tumors.

Zusammenfassung

Hintergrund und Ziel

Die multimodale Therapie von Rhabdomyosarkomen von Blase und Prostata (BP-RMS) in Frühstadien bei Kindern führt zu hohen lokalen Kontrollraten. Ein Nachteil aktueller Strategien beruht auf den Spätfolgen für den Urogenitaltrakt. Daher wurde nach organerhaltendem chirurgischem Vorgehen eine Planungsstudie mit drei innovativen adjuvanten Strahlentherapie-Strategien durchgeführt.

Patienten und Methoden

Anhand des realen Falles eines 21 Monate alten Jungen mit BP-RMS, der mit einer Polychemotherapie nach CWS-2002-P-Protokoll, partieller Zystektomie, Prostatektomie und Brachytherapie (BT) behandelt worden war, führte man eine Planungsstudie durch, um die BT mit einer optimierten intensitätsmodulierten Radiotherapie (IMRT) und einer Protonenbestrahlung (IMPT) zu vergleichen.

Ergebnisse

Alle drei Radiotherapie-Modalitäten ermöglichten eine gute Zielvolumenerfassung und Normalgewebsschonung. Allerdings war die Rektumbelastung bei der IMPT um zwei Drittel und bei der BT um ein Drittel geringer als bei der IMRT. Darüber hinaus ermöglicht die Anwendung der BT und IMPT im Vergleich zur IMRT eine niedrigere Belastung des Beckenskeletts.

Schlussfolgerung

Alle Radiotherapie-Modalitäten ermöglichen eine gute Normalgewebeschonung. BT und IMPT sind der IMRT bezüglich der Rektum- und Wachstumsfugenschonung überlegen. Die BT ist der IMPT bei adäquat ausgewählten Tumoren ebenbürtig.

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Correspondence to Martin Weinmann.

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Heinzelmann, F., Thorwarth, D., Lamprecht, U. et al. Comparison of different adjuvant radiotherapy approaches in childhood bladder/prostate rhabdomyosarcoma treated with conservative surgery. Strahlenther Onkol 187, 715–721 (2011). https://doi.org/10.1007/s00066-011-2261-3

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