Purpose:
To evaluate seed displacements after permanent prostate brachytherapy considering different prostate levels.
Patients and Methods:
In 61 patients, postimplant CT scans were performed 1 day and 1 month after an implant with stranded seeds. Seed and prostate surface displacements were determined relative to pelvic bones. Four groups of seed locations were selected: seeds at the base (n = 305; B), at the apex (n = 305; A), close to the urethra (n = 306; U), and close to the rectal wall (n = 204; R). The length of two strands (always containing four seeds) per patient was measured in all CT scans and compared.
Results:
The largest inferior seed displacements were found at the base: mean 5.3 mm (B), 2.2 mm (A), 2.7 mm (U), 3.3 mm (R; p < 0.001). Posterior displacements predominated both at the base and the central region: mean 2.2 mm (B), 2.0 mm (U), 0.8 mm (A), –0.6 mm (R; p < 0.001). With a decreasing edema between day 1 and 30 (mean prostate volume of 51 cm3 vs. 41 cm3; p < 0.001), a mean caudal prostate base displacement of 3.9 mm was found, whereas the mean inward displacement ranged from 1.2 to 1.6 mm at the remaining borders (lateral, anterior, posterior, apical). The analysis of the strand lengths revealed an implant compression between day 1 and 30 (mean 1.7 mm; p < 0.001).
Conclusion:
The largest prostate tissue and seed displacements were observed at the prostate base, associated with an implant compression. Predominantly inferior and posterior displacements implicate consequential smaller preplanning margins at the apex and the posterior prostate.
Ziel:
Untersuchung von Seedverschiebungen nach permanenter Brachytherapie der Prostata in Abhängigkeit vom Prostatalevel.
Patienten und Methodik:
Bei 61 Patienten wurden CT-Untersuchungen zur Nachplanung 1 Tag und 1 Monat nach der Strandimplantation durchgeführt. Verschiebungen der Seeds und der Prostataoberfläche wurden relativ zum Beckenskelett bestimmt. Vier verschiedene Gruppen von Seeds wurden unterschieden: Seeds an der Basis (n = 305; B), am Apex (n = 305; A), nahe der Urethra (n = 306; U) und nahe der Rektumwand (n = 204; R). Die Länge von zwei Strands (immer vier Seeds beinhaltend) pro Patient wurde in allen CT-Untersuchungen gemessen und verglichen.
Ergebnisse:
Die größten Seedverschiebungen nach kaudal fanden sich an der Basis: durchschnittlich 5,3 mm (B), 2,2 mm (A), 2,7 mm (U), 3,3 mm (R; p < 0,001). Dorsale Verschiebungen herrschten sowohl an der Basis als auch in der Zentralregion vor: durchschnittlich 2,2 mm (B), 2,0 mm (U), 0,8 mm (A), –0,6 mm (R; p < 0,001). Mit abnehmendem Ödem zwischen Tag 1 und 30 (durchschnittliches Prostatavolumen von 51 cm3 vs. 41 cm3; p < 0,001) verschob sich die Basis um durchschnittlich 3,9 mm nach kaudal. Die mittlere Einwärtsverschiebung der übrigen Ränder lag hingegen bei 1,2–1,6 mm (lateral, ventral, dorsal, apikal). Die Untersuchung der Strandlängen zeigte eine Stauchung des Implantats zwischen Tag 1 und 30 (durchschnittlich 1,7 mm; p < 0,001).
Schlussfolgerung:
Die größten Prostataoberflächen- und Seedverschiebungen fanden sich an der Prostatabasis, assoziiert mit einer Stauchung des Implantats. Die vorwiegend kaudalen und dorsalen Verschiebungen implizieren als Konsequenz kleinere Sicherheitsabstände am Apex und am dorsalen Prostatarand.
Similar content being viewed by others
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Pinkawa, M., Gagel, B., Asadpour, B. et al. Seed Displacements after Permanent Brachytherapy for Prostate Cancer in Dependence on the Prostate Level. Strahlenther Onkol 184, 520–525 (2008). https://doi.org/10.1007/s00066-008-1886-3
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-008-1886-3