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CT-Guided Interstitial HDR Brachytherapy for Recurrent Glioblastoma Multiforme

Long-Term Results

CT-gestützte interstitielle HDR-Brachytherapie bei Glioblastoma-multiforme-Rezidiven. Langzeitergebnisse

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Background and Purpose:

Recurrences of glioblastoma multiforme (GBM) within previously irradiated volumes pose a serious therapeutic challenge. This retrospective study evaluates the long-term tumor control of recurrent GBM treated with interstitial high-dose-rate brachytherapy (HDR-BRT).

Patients and Methods:

Between 1995 and 2003, 84 patients were treated for recurrent cerebral GBM located within previously irradiated volumes. All patients had received adjuvant external radiotherapy following primary surgery, with a focal dose up to 60 Gy. The median recurrent tumor volume was 51 cm3 (3–207cm3), and the HDR-BRT consisted of an afterloading 192Ir implant which delivered a median dose of 40 Gy (30–50 Gy). Catheter implantation was implemented using interactive computed tomography (CT) guidance under local anesthesia and sedoanalgesia.

Results:

After a median follow-up of 61 months, 5/84 patients (6%) were alive. The median post-BRT survival was 37 weeks, and the median overall survival 78 weeks. Moderate to severe complications occurred in 5/84 cases (6%).

Conclusion:

For patients with recurrences of GBM within previously irradiated volumes, CT-guided interstitial HDR-BRT is a feasible treatment option that can play an important role in providing palliation.

Hintergrund und Ziel:

Glioblastoma-multiforme-(GBM-)Rezidive innerhalb vorbestrahlter Volumina stellen eine therapeutische Herausforderung dar. Ziel dieser Studie ist die Vorstellung der CT-gestützten interstitiellen High-Dose-Rate-Brachytherapie (HDRBRT) bei der Behandlung zerebraler GBM-Rezidive.

Patienten und Methodik:

Von 1995 bis 2003 wurden insgesamt 84 Patienten mit rezidiviertem GBM mittels interstitieller HDR-BRT behandelt. Alle Patienten waren voroperiert und hatten im Rahmen der Primärtherapie eine adjuvante perkutane Teilhirnbestrahlung bis 60 Gy erhalten. In der Rezidivsituation erhielten alle eine fraktionierte interstitielle 192Ir-HDR-BRT bis zu einer medianen Gesamtdosis von 40 Gy (30–50 Gy). Die Implantation der BRT-Katheter wurde bei einem medianen Tumorvolumen von 51 cm3 (3–207 cm3) unter CT-Kontrolle in Sedoanalgesie und Lokalanästhesie durchgeführt.

Ergebnisse:

Bei einer medianen Nachbeobachtung von 61 Monaten betrug das mediane Überleben 37 Wochen vom Zeitpunkt der Brachytherapie sowie 78 Wochen ab Diagnosestellung. Moderate bis schwerwiegende Komplikationen ereigneten sich in 5/84 Fällen (6%).

Schlussfolgerung:

Die CT-gestützte interstitielle HDR-BRT ist ein wertvolles Instrument für die palliative Behandlung von Patienten mit rezidiviertem GBM.

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Correspondence to Nikolaos Tselis MD.

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Tselis, N., Kolotas, C., Birn, G. et al. CT-Guided Interstitial HDR Brachytherapy for Recurrent Glioblastoma Multiforme. Strahlenther Onkol 183, 563–570 (2007). https://doi.org/10.1007/s00066-007-1721-2

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-007-1721-2

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