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Long-Term Survival Following Radiotherapy and Cytarabine Chemotherapy for Sporadic Primary Central Nervous System Lymphoma

Langzeitüberleben von Patienten mit malignem zerebralem Lymphom nach kombinierter Radiotherapie und Ara-C-Gabe

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Purpose:

To analyze the long-term results following whole brain radiotherapy (WBRT) with sequential intrathecal (i.th.) cytosine arabinoside (Ara-C) ± intravenous (i.v.) Ara-C in patients with primary central nervous system lymphoma (PCNSL).

Patients and Methods:

14 patients were treated between July 1987 and August 1995. All had sporadic PCNSL with proven histology of high-grade CNS lymphoma (twelve diffuse large-cell B-lymphomas, one lymphoblastic lymphoma, one large T-cell lymphoma). Patients were treated with two to four cycles of induction chemotherapy (40 mg/m2 Ara-C i.th.), four patients received additional Ara-C i.v. (150 mg/m2, d1–4). WBRT was administered using 1.8-Gy fractions. Intrathecal chemotherapy was planned afterwards in 4-week intervals for 6 months. Posttreatment neurocognitive evaluations were performed in two long-term survivors.

Results:

Two of four patients who received i.v. and i.th. induction chemotherapy showed progressive disease, and irradiation was started immediately. Six of 14 patients received 50.4 Gy WBRT, four patients had WBRT up to 39.6 Gy followed by a 10.8-Gy boost. Five patients died early during therapy either due to a decline of the general medical condition or progressive disease. Median survival was 41 months (95% confidence interval: 6–79 months), survival at 3 and 5 years was 59% and 42%, respectively. Six patients survived for 3 years, two younger patients are still alive (> 12 years). They show only slightly impaired neurocognitive functions without clinical relevance.

Conclusion:

This WBRT-based protocol with i.th. meningeal prophylaxis using Ara-C ± i.v. Ara-C yields substantial long-term survival with moderate toxicity. The value of i.v. chemotherapy is currently being investigated in prospective studies.

Ziel:

Analyse der Langzeitergebnisse von Patienten mit primären ZNS-Lymphomen nach Ganzhirnbestrahlung (WBRT) mit intrathekaler (i.th.) ± intravenöser (i.v.) Cytosinarabinosid-(Ara-C-)Gabe.

Patienten und Methodik:

14 Patienten wurden zwischen Juli 1987 und August 1995 behandelt. Alle Patienten hatten ein histologisch gesichertes hochgradig malignes ZNS-Lymphom (zwölf diffuse großzellige B-Zell-Lymphome, ein lymphoblastisches Lymphom, ein anaplastisches Ki1-Lymphom). Die Induktionstherapie bestand aus zwei bis vier Zyklen i.th. Ara-C-Gabe (40 mg/m2), vier Patienten erhielten parallel eine i.v. Ara-C-Applikation (150 mg/m2, d1–4). Anschließend erfolgte eine WBRT mit 50,4 Gy (1,8 Gy/Fraktion) bzw. WBRT bis 39,6 Gy, gefolgt von kleinvolumiger Dosiserhöhung in der Lymphomregion bis 50 Gy. Die Behandlung wurde dann mit i.th. Ara-C-Chemotherapie in 4-wöchigen Intervallen fortgesetzt. Bei zwei langzeitüberlebenden Patienten wurden posttherapeutische neurokognitive Funktionsprüfungen durchgeführt.

Ergebnisse:

Vier Patienten erhielten i.v. und i.th. Induktionschemotherapie; zwei von ihnen zeigten eine Progression und wurden unverzüglich der Strahlentherapie zugeführt. Sechs von 14 Patienten erhielten 50,4 Gy als WBRT, vier Patienten erhielten nach 39,6 Gy WBRT einen Boost mit 10,8 Gy. Fünf Frühtodesfälle während der Therapie waren auf eine Verschlechterung des Allgemeinzustandes oder Krankheitsprogression zurückzuführen, ein Patient verstarb interkurrent an einer Pneumonie. Das mediane Überleben betrug 41 Monate (95%-Konfidenzintervall: 6–79 Monate), die Überlebenswahrscheinlichkeit nach 3 und 5 Jahren lag bei 59% und 42%. Sechs Patienten lebten länger als 3 Jahre, zwei jüngere Patienten leben noch (> 12 Jahre). Beide zeigen nur leichte Einschränkungen der neurokognitiven Fähigkeiten ohne klinische Relevanz.

Schlussfolgerung:

Mit einer kombinierten Radiochemotherapie kann in diesem Patientenkollektiv Langzeitüberleben mit moderater Toxizität erzielt werden. Die Wertigkeit der i.v. Chemotherapie wird derzeit prospektiv untersucht.

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Correspondence to Christoph Pöttgen MD.

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Pöttgen, C., Stuschke, M., Stüben, G. et al. Long-Term Survival Following Radiotherapy and Cytarabine Chemotherapy for Sporadic Primary Central Nervous System Lymphoma. Strahlenther Onkol 179, 626–632 (2003). https://doi.org/10.1007/s00066-003-1083-3

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-003-1083-3

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