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Varizellen und Herpes zoster

Teil 2: Therapie und Prävention

Varicella and Herpes Zoster. Part 2: Therapy and Prevention

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Zusammenfassung

Zur antiviralen Therapie des Zoster stehen in Deutschland fünf Präparate (Aciclovir, Valaciclovir, Famciclovir, Brivudin sowie das Reservemittel Foscarnet) zur Verfügung. Eine gezielte Therapie sollte zur Vermeidung von Spätkomplikationen so schnell wie möglich, spätestens innerhalb von 72 h nach Auftreten der typischen Zostereffloreszenzen, eingeleitet werden. Die effektivste Maßnahme zur Prävention von Windpocken liegt in der Impfung selbst. Es handelt sich um eine attenuierte Lebendvakzine auf der Basis des japanischen Oka-Stammes. Seit 2004 empfiehlt die STIKO (Ständige Impfkommission) die Varizellenimpfung als Standardimpfung für alle Kinder zwischen dem 11. und 14. Lebensmonat. Eine zweite Impfung sollte frühestens nach 4 Wochen und spätestens bis zum 17. Lebensjahr stattfinden. Eine passive Immunglobulingabe ist für Risikogruppen wie Schwangere, Immunsupprimierte oder Neugeborene von Müttern mit einer frischen Varizelleninfektion indiziert und sollte innerhalb von 72–96 h nach Varizellenexposition erfolgen. In der Shingles Prevention Study konnte die Effektivität einer Zosterimpfung nachgewiesen werden.

Abstract

In Germany, five antiviral agents are approved for antiviral therapy in zoster patients (acyclovir, valacyclovir, famciclovir, brivudine, and foscarnet). They should be administered within 72 h after rash onset and can significantly shorten viral replication and reduce the complications. In 2004, the German Standing Committee on Vaccination (STIKO) at the Robert Koch Institute suggested the active immunization against varicella with a live attenuated varicella vaccine (Oka strain) for all children and young persons. The first dose is given between the ages of 11 and 14 months, the second at the earliest 4 weeks later. Passive immunization is indicated as postexposure prophylaxis in high-risk individuals within 72–96 h after exposure. High-risk individuals are pregnant women, immunocompromised patients, or newborns, whose mothers had a primary varicella infection 5 days before or 2 days after birth. The Shingles Prevention Study demonstrated that vaccination is the most effective strategy for prevention of herpes zoster and postherpetic neuralgia.

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Literatur

  1. Takahashi M, Okuno Y, Otsuko T, et al. Development of a live attenuated varicella vaccine. Biken J 1975;18:25–33.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Robert Koch Institut. Empfehlungen der Ständigen Impfkommission (STIKO) am Robert Koch Institut/Stand Juli 2009. Epidemiologisches Bulletin 2009;32:328–336.

    Google Scholar 

  3. Brisson M, Edmunds WJ, Gay NJ. Varicella vaccination: impact of vaccine efficacy on the epidemiology of VZV. J Med Virol 2003;70:Suppl 1:S31–S37.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Oxman MN, Levin MJ, Johnson GR, et al. A vaccine to prevent herpes zoster and postherpetic neuralgia in older adults. N Engl J Med 2005;352:2271–2284.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Robert Koch Institut. Empfehlungen der Ständigen Impfkommission (STIKO) am Robert Koch Institut/Stand Juli 2009. Epidemiologisches Bulletin 2009;30:279–298.

    Google Scholar 

  6. Kempf W, Meylan P, Gerber S, et al. Swiss recommendations for management of varicella zoster virus infections. Swiss Med Wkly 2007;137:239–251.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Chandra PC, Patel H, Schiavaello HJ, Briggs SL. Successful pregnancy outcome after complicated varicella pneumonia. Obstet Gynecol 1998;92:680–682.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Wutzler P, Sauerbrei A. Varizellen in der Schwangerschaft und beim Neugeborenen. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 2007;50:237–244.

    Article  Google Scholar 

  9. Gross G, Schöfer H, Wassilew SW, et al. Herpes zoster guideline of the German Dermatology Society (DDG). J Clin Virol 2003;26:277–289.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Gross G. General aspects of therapy. In: Gross G, Doerr HW, eds. Herpes zoster. Monographs in Virology, vol 26. Basel: Karger, 2006:117–122

    Chapter  Google Scholar 

  11. Patel R, Paya CV. Infections in solid-organ transplant recipients. Clin Microbiol Rev 1997;10:86–124.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Feder HM Jr, Hoss DM. Herpes zoster in otherwise healthy children children. Pediatr Infect Dis J 2004;23:451–457.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Colin J, Prisant O, Cochener B, et al. Comparison of efficacy and safety of valaciclovir and acyclovir for the treatment of herpes zoster ophthalmicus. Ophthalmology 2000;107:1507–1511.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Tyring S, Engst R, Corriveau C, et al. Famciclovir for ophthalmic zoster: a randomised aciclovir controlled study. Br J Ophthalmol 2001;85:576–581.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Balfour HH Jr. Antiviral drugs. N Engl J Med 1999;340:1255–1268.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Wutzler P, Doerr HW. Antivirale Therapie des Zosters. Dtsch Ärztebl 1998;95:79–81.

    Google Scholar 

  17. Shafran SD, Tyring SK, Ashton R, et al. Once, twice, or three times daily famciclovir compared with aciclovir for the oral treatment of herpes zoster in immunocompetent adults. a randomized, multicenter, double-blind clinical trial. J Clin Virol 2004;29:248–253.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Wassilew S, Collaborative Brivudin PHN Study Group. Brivudin compared with famciclovir in the treatment of herpes zoster: effects in acute disease and chronic pain in immunocompetent patients. A randomized, double-blind, multinational study. J Eur Acad Dermatol Venereol 2005;19:47–55.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Wassilew SW, Wutzler P. Oral brivudin in comparison with acyclovir for improved therapy of herpes zoster in immunocompetent patients: results of a randomized, double-blind, multicentered study. Antiviral Res 2003;59:49–56.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. http://www.rote-liste.de.

  21. Lilie HM, Wassilew SW. Antiviral therapy of shingles in dermatology. In: Gross G, Doerr HW, eds. Herpes zoster. Monographs in Virology, vol 26. Basel: Karger, 2006:123–130.

    Chapter  Google Scholar 

Weiterführende Literatur

  • Doerr HW, Scholz H. Varizella Zoster Virus (VZV). In: Adam D, Doerr HW, Link H, Lode H, Hrsg. Die Infektiologie. Berlin-Heidelberg: Springer 2004:775–779 (Klinik der Varizellen).

    Google Scholar 

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Correspondence to Regina Allwinn.

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Wittek, M., Doerr, H.W. & Allwinn, R. Varizellen und Herpes zoster. Med Klin 105, 399–403 (2010). https://doi.org/10.1007/s00063-010-1071-1

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