Abstract
Background
The aim of this study was to investigate the impact of vitamin K antagonist (VKA) therapy on coronary artery calcification (CAC) by comparing long-term VKA users with metallic prosthetic valves (MPVs) and VKA-free patients undergoing coronary calcium scoring for cardiovascular (CV) risk stratification.
Methods
A total of 108 patients (43 VKA users with MPV and 65 gender-, age-, and risk-factor-matched VKA-free patients) were included in the study. CAC was determined via computed tomography (CT) and quantified on the basis of the Agatston score. The VKA group comprised patients who had an MPV for longer than 5 years, which entailed long-term VKA use.
Results
Long-term VKA users had more calcified coronary arteries compared with the control group (178.1 ± 278 vs. 61.1 ± 130.6, p = 0.01). There was no difference between groups in terms of traditional CV risk factors. The mean duration of VKA use was 15 ± 7 years for the patients with MPV. There was no correlation between the duration of VKA use and mean Agatston score (r = 0.2, p = 0.215).
Conclusion
With its unique selection of patient groups, our study extends the findings of previous research that long-term VKA use is related to CAC as detected via CT scanning. The longer and more potent VKA regimen required for MPV patients is the primary cause of CAC in this group.
Zusammenfassung
Hintergrund
Ziel der vorliegenden Studie war es, den Einfluss einer Therapie mit Vitamin-K-Antagonisten (VKA) auf die Kalzifikation der Koronararterien zu untersuchen, indem die Langzeit-VKA-Therapie bei Patienten mit Klappenprothesen aus Metall („metallic prosthetic valves“, MPV) und Patienten ohne VKA anhand des koronaren Kalziumscores zur kardiovaskulären Risikostratifizierung verglichen wurde.
Methoden
In die Studie wurden insgesamt 108 Patienten (43 mit VKA und MPV sowie 65 in Bezug auf Geschlecht, Alter und Risikofaktoren vergleichbare Patienten ohne VKA) einbezogen. Das Vorliegen einer Koronarsklerose wurde mittels Computertomographie (CT) untersucht und anhand des Agatston-Scores quantifiziert. Die VKA-Gruppe umfasste Patienten mit einer MPV seit mehr als 5 Jahren und daher mit einer Langzeit-VKA-Therapie.
Ergebnisse
Bei Patienten unter Langzeit-VKA wurden mehr kalzifizierte Koronarien als in der Kontrollgruppe festgestellt (178,1 ± 278 vs. 61,1 ± 130,6; p = 0,01). Hinsichtlich herkömmlicher kardiovaskulärer Risikofaktoren bestand kein Unterschied zwischen den Gruppen. Die mittlere Dauer der VKA-Therapie bei den Patienten mit MPV betrug 15 ± 7 Jahre. Es fand sich keine Korrelation zwischen der Dauer der VKA-Therapie und dem Agatston-Score im Mittel (r = 0,2; p = 0,215).
Schlussfolgerung
Mit der besonderen Auswahl der Patientengruppen trägt die vorliegende Studie zur Erweiterung der Ergebnisse früherer Untersuchungen bei, dass eine Langzeittherapie mit VKA in Zusammenhang mit in der CT diagnostizierter Koronarsklerose stehe. Die bei Patienten mit MPV erforderliche längere und stärkere VKA-Therapie stellt die primäre Ursache für Koronarsklerose in dieser Gruppe dar.
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S. Ünlü, A. Şahinarslan, H.K. Kılıç, G. Gökalp, B. Sezenöz, G. Erbaş, R.M. Yalçın, and M. Araç declare that they have no competing interests.
This article does not contain any studies with human participants or animals performed by any of the authors.
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Preliminary results of the study were presented as a poster at the European Society of Cardiology Congress 2015.
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Ünlü, S., Şahinarslan, A., Kılıç, H.K. et al. Long-term vitamin-K antagonist use and coronary artery calcification. Herz 45, 580–585 (2020). https://doi.org/10.1007/s00059-018-4760-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-018-4760-9