Abstract
Purpose
The aim of this retrospective multicenter study is to evaluate the influence of surgical manipulation of the upper occlusal plane (UOP) and orthodontic decompensation on the outcome of class III orthognathic surgery.
Methods
Incisor inclinations, occlusal plane inclination as well as skeletal and soft tissue changes were assessed in lateral cephalograms of 85 class III patients who had previously undergone orthognathic surgery. Fourteen linear and eight angular measurements were performed on each radiograph at the beginning of treatment (T0), before surgery (T1) and at the end of treatment (T2) using imaging software. After measurement of variables, Mann–Whitney U‑test, repeated-measures analysis of variance (ANOVA) with Bonferroni multiple comparison test, and Spearman’s correlation analysis were performed.
Results
A statistically significant improvement was observed in both sagittal skeletal and soft tissue measurements (p < 0.05). Surgical change in UOP was significantly correlated with changes in overbite, upper lip strain and soft tissue B‑point change in the sagittal direction (p < 0.05). Overjet change was significantly correlated with changes in the soft tissue and all sagittal skeletal parameters except for SNA. Changes in the incisor inclinations was significantly correlated with changes in the sagittal skeletal parameters and lower facial height. Significant differences were also observed between the groups with induced clockwise or counterclockwise rotation of the mandible in terms of IMPA (long axis of LI to mandibular plane), overbite, upper lip strain and position of soft tissue B‑point (p < 0.05).
Conclusion
Sufficient dental decompensation is crucial for controlling the sagittal as well as the vertical relationship during surgery. Counterclockwise rotation provides an increase in sagittal projection of the mandibular body at the soft tissue B‑point.
Zusammenfassung
Zielsetzung
Ziel dieser retrospektiven multizentrischen Studie ist es, den Einfluss chirurgischer Interventionen an der oberen Okklusionsebene (UOP) und kieferorthopädischer Dekompensationen auf das Ergebnis einer kieferorthopädischen Klasse-III-Korrekturoperation zu untersuchen.
Methoden
Die Neigung der Schneidezähne, die Neigung der Okklusionsebene sowie Veränderungen des Skeletts und des Weichgewebes wurden bei 85 Klasse-III-Patienten, die sich einem orthognathen Eingriff unterzogen, anhand von seitlichen Kephalogrammen bewertet. Auf jeder Röntgenaufnahme wurden zu Beginn der Behandlung (T0), vor der Operation (T1) und am Ende der Behandlung (T2) mit Hilfe der Bildgebungssoftware 14 lineare und 8 Winkelmessungen durchgeführt. Nach Messung der Variablen wurden ein Mann-Whitney-U-Test, eine Varianzanalyse mit wiederholten Messungen (ANOVA) und Bonferroni-Mehrfachvergleichstest sowie eine Spearman-Korrelationsanalyse durchgeführt.
Ergebnisse
Sowohl bei den sagittalen Skelett- als auch bei den Weichgewebemessungen wurde eine statistisch signifikante Verbesserung festgestellt (p < 0,05). Die chirurgische Veränderung des UOP korrelierte signifikant mit Veränderungen von Overbite, Oberlippendehnung und Weichgewebe-B-Punkt. Die Veränderung des Overjet korrelierte signifikant mit Veränderungen des Weichgewebes und allen sagittalen skelettalen Parametern (Ausnahme: SNA). Die Veränderungen der Schneidezahnneigungen korrelierten signifikant mit den Veränderungen der sagittalen skelettalen Parameter und der unteren Gesichtshöhe. Signifikante Unterschiede wurden auch zwischen den Gruppen mit induzierter Rotation gegen den Uhrzeigersinn oder im Uhrzeigersinn des Unterkiefers in Bezug auf IMPA (lange Achse des LI zur Unterkieferebene), Overbite, Oberlippendehnung und Position des B‑Punkts des Weichgewebes beobachtet (p < 0,05).
Schlussfolgerung
Eine ausreichende dentale Dekompensation ist entscheidend für die Kontrolle der sagittalen und vertikalen Beziehung während der Operation. Die Rotation gegen den Uhrzeigersinn führt zu einer Zunahme der sagittalen Projektion des Unterkieferkörpers am B‑Punkt des Weichgewebes.
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This research did not receive any specific grant from funding agencies in the public, commercial, or not-for-profit sectors.
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E.D. Seker, E. Sunal Akturk, H.N. Yilmaz and N. Kucukkeles declare that they have no competing interests.
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The experimental protocols of this study were approved by Bezmialem Vakif University Ethics Committee (01/01, 19.01.2021). Written informed consent was received from all participating patients and their parents or legal guardians for the patients under 18.
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The data that support the findings of this study are available from the corresponding author upon reasonable request.
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Seker, E.D., Sunal Akturk, E., Yilmaz, H.N. et al. Occlusal plane rotation and orthodontic decompensation: influence on the outcome of surgical correction of class III malocclusion. J Orofac Orthop 84, 373–383 (2023). https://doi.org/10.1007/s00056-022-00379-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-022-00379-6
Keywords
- Preoperative decompensation
- Occlusal plane
- Skeletal class III malocclusion
- Orthognathic surgery
- Incisor inclination