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Molar Inclination in Panoramic X-rays as an Indicator for Extraction Decisions*

Molarenneigung im Orthopantomogramm als Indikator für Extraktionsentscheidungen*

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Journal of Orofacial Orthopedics / Fortschritte der Kieferorthopädie Aims and scope Submit manuscript

Abstract

Objective:

: Recommendations concerning the necessity of extraction therapy are often based upon clinical findings and panoramic x-rays. Since the success of this approach greatly depends on the individual examiner's clinical expertise, we believed it to be of interest to evaluate whether panoramic x-ray findings alone suffice for making the decision to extract.

The aim of this study was to evaluate whether the need for extraction therapy can be verified by measuring the angulations between the first and second lower molars.

Material and Methods:

Orthopantomograms of 30 patients who underwent extraction of four premolars were examined prior to and after treatment. Initial study casts were also evaluated for any correlations between molar inclination and other examination parameters. Orthopantomograms of 30 patients who had experienced comprehensive orthodontic treatment without extraction served as age- and gender-matched controls.

Results:

Contrary to expectation, the lower second molars showed a stronger mesial inclination before rather than after treatment, and the changes were highly significant. The controls also showed highly significant changes on the left side. The extraction and non-extraction groups did not differ significantly in terms of molar inclination at the beginning of treatment. Gender differences occurred in both groups, but only on one side. No other findings indicated gender differences in terms of molar inclination.

Conclusion:

Our data failed to prove a correlation between distally- inclined lower second molars in the panoramic x-ray and the indication of extraction therapy.

Zusammenfassung

Ziel:

Ausgehend von klinischen Untersuchungsbefunden sowie Röntgenbildern werden oftmals therapeutische Empfehlungen in Bezug auf die Notwendigkeit der Entfernung von Zähnen abgeleitet. Da diese Methode besonders auf der klinischen Erfahrung des Zahnarztes basiert, war es von Interesse festzustellen, ob allein anhand eines Befundes im Orthopantomogramm (OPG) eine Entscheidung zur therapeutischen Extraktionsnotwendigkeit getroffen werden kann.

Daher war zu klären, ob es möglich ist, im OPG aufgrund der Angulation zwischen den ersten und zweiten Molaren des Unterkiefers eine Aussage über die Notwendigkeit platzbeschaffender Maßnahmen durch Extraktionen zu treffen.

Patienten und Methodik:

Hierzu wurden OPGs von 30 Patienten ausgewertet, bei denen insgesamt vier Prämolaren entfernt wurden. Die Modellpaare wurden vor Beginn der Behandlung vermessen, um das Ausmaß des Platzbedarfes statistisch zu überprüfen. Zum Vergleich kamen OPGs einer Kontrollgruppe (n = 30) zur Auswertung, die ohne Extraktion kieferorthopädisch behandelt worden waren.

Ergebnisse:

Entgegen der Erwartung waren die zweiten unteren Molaren vor der Therapie stärker mesial anguliert als nach der Behandlung. Diese Veränderung war signifikant bis hochsignifikant. In der Kontrollgruppe traten hochsignifikante Änderungen auf der linken Seite auf. Allerdings war im Vergleich zwischen der Extraktionsgruppe und der Kontrollgruppe zu Beginn der Behandlung kein signifikanter Unterschied in der Angulation festzustellen. Differenzen der Mittelwerte zwischen den Geschlechtern betrafen bei beiden Gruppen nur eine Seite, weitere Unterscheidungsmerkmale traten nicht auf.

Schlussfolgerung:

Anhand der Daten konnte nicht nachgewiesen werden, dass eine radiologisch gesicherte distale Angulation der zweiten unteren Molaren Extraktionen vorhersagt.

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Correspondence to Katinka Heckmann.

Additional information

* Parts of this study were presented at the 80th German Orthodontic Society Congress (DGKFO) in Berlin 2007.

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Heckmann, K., Spitzer, W.J. & Lisson, J.A. Molar Inclination in Panoramic X-rays as an Indicator for Extraction Decisions*. J Orofac Orthop 68, 491–500 (2007). https://doi.org/10.1007/s00056-007-0705-2

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-007-0705-2

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