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Assessment of hypothermia with a new “tympanic” thermometer

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Abstract

Objective. Rapid and accurate core temperature measurement is vitally important in trauma patients, especially in those with accidental hypothermia. We tested a new aural thermometer to measure “tympanic” temperatures and assessed its accuracy during normothermic and hypothermic cardiopulmonary bypass.Methods. Tympanic, esophageal, and blood temperatures were compared in 10 patients undergoing open-heart surgery. In addition, the stability and reaction time of the tympanic thermometer was evaluated in 5 volunteers in a cold room, with and without facial fanning.Results. We observed a good linear correlation between tympanic and esophageal (r = 0.96) and blood (r = 0.81) temperature measurements during normothermia and hypothermia. There was no evidence of iatrogenic ear lesions in any of the patients. In the cold-room tests, stability was excellent and the time for adjustment of tympanic temperature measurement was about 2 min (with and without facial fanning).Conclusion. The new tympanic thermoprobe is a simple, fast, and reliable device for measuring core temperature. The device was designed particularly for, and may be useful for, patients suffering from accidental hypothermia.

Abstrakt

Ziel. Eine schnelle und genaue Kerntemperatur-messung ist bei Traumapatienten lebenswichtig, besonders bei solchen mit unfallbedingter Hypothermie. Wir testeten ein neues Ohrenthermometer zur Messung von “Mittelohr”—Temperaturen und bewerteten seine Genauigkeit während normothermischem und hypothermischem kardiopulmo-narem Bypass.Methoden. Wir verglichen die tympani-tischen, oesophagealen und Bluttemperaturen von 10 Patien-ten, die sich einer Operation am offenen Herzen unterzogen. Zusätzlich wurden die Stabilität und die Reaktionszeit des Mittelohrthermometers bei 5 Freiwilligen in einem kalten Raum, mit und ohne Gesichtsventilation, beurteilt.Ergeb-nisse. Wir beobachteten eine gute lineare Korrelation zwischen den Messungen der tympanitischen, der oesophagealen (r = 0,96) und der Bluttemperatur (r = 0,81) bei Nor-mothermie und Hypothermie. Es gab bei keinem der Patienten Hinweise auf Ohrschädigungen durch die ärztlichen Einwirkungen. Bei den Kälteraum— Prüfungen war die Stabilität ausgezeichnet, und die Zeit für die Einstellung der tympanitischen Temperatur betrug ungefähr 2 Minuten (mit und ohne Gesichtsventilation).Schluβfolgerung. Der neue Mittelohr-Temperaturfühler ist ein einfaches, schnelles und ver-lässliches Gerät zur Messung der Kerntemperatur. Das Gerät wurde besonders für Patienten mit unfallbedingter Hypothermie entwickelt, und kann für diese nützlich sein.

Resumen

Objetivo. La mediciòn ràpida y exacta de la temperatura corporal central es de importancia vital en pacientes traumatizados, especialmente aquellos con hipotermia accidental. Evaluamos un nuevo termòmetro auricular para medir temperatura “timpànica” y apreciar su exactitud durante circulatiòn extracorpòrea en hipotermia y en normotermia.Mètodos. Las temperaturas timpànica, esofagica y sanguìnea fueron comparadas en 10 pacientes de cirugìa a corazòn abierto. Además, se evaluò la estabilidad y tiempo de reactiòn del termòmetro timpànico en 5 voluntaries en una pieza frìa, con y sin ventilatiòn de la cara.Resultados. Observamos una buena correlatiòn lineal entre las mediciones de temperatura timpànica y esofägica (r = 0.96) y de la sangre (r = 0.81), durante normotermia e hipotermia. No hubo evidencias de lesiones iatrogènicas en el oìdo de ninguno de los pacientes. En las determinaciones en la pieza frìa, la estabilidad fue exce-lente y el tiempo de ajuste de la mediciòn de temperatura timpànica fue alrededor de 2 minutos, con y sin ventilatiòn facial.Conclusiòn. El nuevo sensor de temperatura timpànica es simple, ràpido y confiable. Este dispositivo fue diseñado particularmente para pacientes que sufren de hipotermia accidental y puede ser ùtil en ellos.

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References

  1. Althaus U, Aeberhard P, Schuepbach P, et al. Management of profound accidental hypothermia with cardiore-spiratory arrest. Ann Surg 1982;195:492–495

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Harnett RM, Pruit JR, Sias FR. A review of the literature concerning resuscitation from hypothermia: Part I: The problem and general approaches. Aviat Space Environ Med 1983; 54: 425–434

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Lloyd EL. Hypothermia and cold stress. London/Sydney: Croon Helm Publishers, 1986

    Google Scholar 

  4. Walpoth BH, Locher T, Leupi F, et al. Accidental deep hypothermia with cardiopulmonary arrest: Extra-corporeal blood rewarming in 11 patients. Eur J Cardio-thorac Surg 1990; 4: 390–393

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Benzinger TH. On physical heat regulations and the sense of temperature in man. Proc Natl Acad Sci USA 1959; 45:645–659

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Editorial. Treating accidental hypothermia. Lancet 1978; 8066: 701–702

  7. Bagger H. Body temperature measurement: Rectal-Oral? Ugeskra Laeger 1990; 152(9): 607–609

    CAS  Google Scholar 

  8. Palca JW, Walker JM, Berger RJ. Thermoregulation, metabolism, and stages of sleep in cold-exposed men. J Appl Physiol 1986; 61(3): 940–947

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Russ W, Sticher J, Scheld H, Hempelmann G. Effects of hypothermia on somatosensory evoked responses in man. Br J Anaesth 1987; 59(12): 1484–1491

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Shinozaki T, Deane R, Perkins FM. Infrared tympanic thermometer: Evaluation of a new clinical thermometer. Crit Care Med 1988; 16(2): 148–150

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Terndrup TE, Allegra JR, Kealy JA. A comparison of oral, rectal and tympanic membrane-derived temperature changes after ingestion of liquids and smoking. Am J Med 1989; 7(2): 150–154

    CAS  Google Scholar 

  12. Dickson JA, MacKenzie A, McLeod K. Temperature gradients in pigs during whole-body hyperthermia at 42°C. J Appl Physiol 1979;47:712–717

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Fuller CA, Baker MA. Selective regulation of brain and body temperature in the squirrel monkey. Am J Physiol 1983;245:293–297

    Google Scholar 

  14. Hirata K, Nagasaka T, Noda Y, Nunomura T. Effects of facial fanning on local exercise performance and thermo-regulatory responses during hyperthermia. Eur J Appl Physiol 1987; 56: 43–48

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Ross P. Evaluation of a tympanic membrane thermometer in an outpatient clinical setting. Ann Emerg Med 1989; 18(9):1004–1006

    Article  Google Scholar 

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Walpoth, B.H., Galdikas, J., Leupi, F. et al. Assessment of hypothermia with a new “tympanic” thermometer. J Clin Monitor Comput 10, 91–96 (1994). https://doi.org/10.1007/BF02886820

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02886820

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