Zusammenfassung
Bei Kindern mit zystischer Pankreasfibrose wurde die Eisenabsorption aus der diagnostischen 10 µMol (=0.56 mg)59Fe2+-Dosis durch Gesamtkörper-59Fe-Retentionsmessung in einem 4π-Meßgeometrie Gesamtkörper-Radioaktivitätsdetektor bestimmt und in Relation gesetzt zu dem mit der Berliner Blau-Reaktion in den Knochenmarks-Makrophagen anfärbbaren, diffus im Cytoplasma verteilten Nichthäm-Reserveeisen. Kinder mit zystischer Fibrose und normalen Eisenreserven (+/2+) absorbierten mit 10–38 (\(\bar X_a \) a±S.D.=21±9,3%) ebensoviel59Fe wie gesunde Kinder mit normalen Eisenreserven (9−45=23±8,7%). Die Erschöpfung der Eisenreserven im prälatenten/latenten Eisenmangel verursachte einen Anstieg der59Fe2+-Absorption auf 43–95 (\(\bar X_a \) a+S.D.=62±19%) bei den Kindern mit zystischer Fibrose bzw. auf 45–100 (\(\bar X_a \) a±S.D.=73±18%) bei den gesunden Kindern. Die Unterbrechung der Pankreatin-Substitutionstherapie sowie die gleichzeitige orale Verabfolgung von 1–1,5 g Pankreatin zeigten keinen Effekt auf die59Fe2+-Absorption bei den Kindern mit zystischer Fibrose.
Es ergab sich kein Anhalt für die Existenz eines Pankreasfaktors, der entweder für die Eisenabsorption beim Menschen benötigt wird oder aber diese hemmen könnte. Auch bei exokriner Pankreasinsuffizienz infolge zystischer Fibrose wird das Ausmaß der intestinalen Eisenabsorption durch die Mengen an verfügbarem Reserveeisen bestimmt. Es besteht daher keine Veranlassung zu der geäußerten Befürchtung der Entwicklung einer Eisenabsorptions-Hämosiderose bei nicht oder nicht ausreichend mit Pankreatin substituierten Kindern mit zystischer Fibrose.
Summary
The absorption of59Fe from a diagnostic 0.56 mg59Fe2+ dose was measured by 4π-geometry whole body counting and related to the amount of stainable diffuse cytoplasmatic non heme storage iron in the bone marrow macrophages of children with cystic fibrosis. When the storage iron was within the normal range (+/2+) children with cystic fibrosis absorbed 10–38% (\(\bar X_a \) a±S.D.=21±9.3) of the oral59Fe2+ dose which is identical with the59Fe-absorption in normal children with normal iron stores (9–45:23±8.7%). Depleted iron stores caused an increase of59Fe-absorption to 43–95% (\(\bar X_a \) a±S.D.=62±19) in children with cystic fibrosis and to 45–100% (\(\bar X_a \) a±S.D.=73±18) in control children. The interruption or continuation of pancreatin maintenance therapy and the simultaneous administration of 1–1.5 g pancreatin did not influence59Fe2+ absorption in cystic fibrosis.
There is no evidence for a pancreatic factor required for or inhibiting inorganic and food iron absorption in human beings. Iron absorption is controlled also in cystic fibrosis chiefly by the amounts of available storage iron. It is therefore not justified to apprehend the development of hemosiderosis in children with cystic fibrosis who are not or not sufficiently treated with pancreatin.
References
Andersen, D.H.: Cystic fibrosis of the pancreas and its relation to celiac disease. Amer. J. Dis. Child.56, 344 (1938)
Balcerzak, S.P., Peternel, W.W., Heinle, E.W.: Iron absorption in chronic pancreatitis. Gastroenterol.53, 257 (1967)
Biggs, J.C., Davis, A.E.: Relationship of diminished pancreatic secretion to haemochromatosis. Lancet1963 ii, 814
Biggs, J.C., Davis, A.E.: The exocrine pancreas and iron absorption. Austr. Ann. Med.15, 36 (1966)
Davis, A.E., Badenoch, J.: Iron absorption in pancreatic disease. LancetII, 6 (1962)
Deller, D.J.: Iron59absorption measurements by whole body counting: studies in alcoholic cirrhosis, haechromatosis and pancreatitis. Amer. J. Dig. Dis.10, 249 (1965)
Gilly, R., Mouriquand, C., Bachelot, C.: Bone marrow iron in cystic fibrosis. Mod. Probl. Pediat.10, 263 (1967)
Götze, Ch., Schäfer, K.H., Heinrich, H.C., Bartels, H.: Eisenstoffwechsel an Frühgeborenen und gesunden Reifgeborenen während des ersten Lebensjahres mit dem Ganzkörperzähler und anderen Methoden. Mschr. Kinderheilk.118, 210 (1970)
Götze, Ch., Schmerlinsky, E., Heinrich, H.C.: Cytochemie des Nichthämoglobineisens in Knochenmarkzellen und intestinale Eisenresorption bei verschiedenen Anämien des Kindesalters. Mschr. Kinderheilk.119, 13 (1971)
Hausmann, K., Kuse, R., Sonnenberg, O.W., Bartels, H., Heinrich, H.C.: Inter-relation between iron stores, general factors and intestinal iron absorption. Acta Haemat. (Basel)42, 193 (1969)
Heinrich, H.C.: Intestinal iron absorption in man-methods of measurement, dose relationship, diagnostic and therapeutic applications. In: Iron Deficiency, Colloquia Geigy (ed. L. Hallberg, H.G. Harwerth, A. Vannotti), pp. 213. London-New York: Academic Press (1970)
Heinrich, H.C.: Bioavailability of trivalent iron in oral iron preparations. Arzneimittel-Forsch.25, 420 (1975)
Heinrich, H.C.: Clinical aspects of iron absorption and turnover. In: Iron metabolism and its disorders, Proceedings III. Workshop Conference Hoechst, pp. 34–58, Excerpta Medica — American Elsevier Publ. Co., Amsterdam-Oxford-New York (1975)
Heinrich, H.C., Bartels, H.: Bestimmungsmethoden und Normalbereiche der intestinalen Eisenresorption. Eine kritische Übersicht. Klin. Wschr.45, 553 (1967)
Heinrich, H.C., Bartels, H., Götze, Ch., Schäfer, K.H.: Normalbereich der intestinalen Eisenresorption bei Neugeborenen und Säuglingen. Klin. Wschr.47, 984 (1969)
Heinrich, H.C., Gabbe, E.E., Bartels, H., Oppitz, K.H., Bender-Götze, Ch., Pfau, A.A.: Bioavailability of food iron-(59Fe), vitamin B12-(60Co) and protein bound selenomethionine-(75Se) in pancreatic exocrine insufficiency due to Cystic fibrosis. Klin. Wschr.55, 595–601 (1977)
Heinrich, H.C., Gabbe, E.E., Kugler, G., Pfau, A.A.: Nahrungseisenresorption aus Schweine-Fleisch, -Leber und -Hämoglobin bei Menschen mit normalen und erschöpften Eisenreserven. Klin. Wschr.49, 819 (1971)
Heinrich, H.C., Gabbe, E.E., Meineke, B., Whang, D.H.: Die empfindliche und präzise Bestimmung der intestinalen Eisenresorption beim Menschen durch59Fe-Gesamtkörperretentions-Messung in einem 4π-Großraum-Radioaktivitäts-Detektor. Klin. Wschr.44, 827 (1966)
Heinrich, H.C., Gabbe, E.E., Whang, D.H., Bender-Götze, Ch., Schäfer, K.H.: Ferrous and hemiglobin-59Fe-absorption from supplemented cow milk in infants with normal and depleted iron stores. Z. Kinderheilk.120, 251 (1975)
Kavin, H., Charlton, R.W., Jacobs, P., Green, R., Torrance, J.D., Bothwell, T.H.: Effect of the exocrine pancreatic secretions on iron absorption. Gut8, 556 (1957)
Kinney, T.D., Finch, C.A., Kaufman, N., Hegsted, M., Partington, P.F.: The relationship of the pancreas to the absorption of iron (Abstract). Amer. J. Path.26, 746 (1950)
Kinney, T.D., Kaufman, N., Klavins, J.: Effect of ethionine-induced pancreatic damage on iron absorption. J. exp. Med.102, 151 (1955)
Longnecker, D.S.: Hepatic iron stores in patients with cystic fibrosis. Arch. Path.80, 148 (1965)
Murray, M.J., Stein, N.: Does the pancreas influence iron absorption? A critical review of information to date. Gastroenterol.51, 694 (1966)
Saunders, S.J., Bank, S., Airth, E.: Iron absorption in pancreatic disease. LancetI, 510 (1962)
Taylor, J., Stiven, D., Reid, E.W.: Haemochromatosis in a depancreatized rat. J. Path. Bact.34, 793 (1931)
Taylor, J., Stiven, D., Reid, E.W.: Experimental and idiopathic siderosis in cats. J. Path. Bact.41, 397 (1935)
Tönz, O., Weiss, S., Strahm, H.W., Rossi, E.: Iron absorption in cystic fibrosis. LancetII, 1096 (1965)
Weiss, S.: Die Absorption von Eisensalzen bei Mucoviscidose. Arch. Kinderheilk.174, 254 (1966)
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Supported in part by research grants of the ‘Deutsche Forschungsgemeinschaft’
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Heinrich, H.C., Bender-Götze, C., Gabbe, E.E. et al. Absorption of inorganic iron- (59Fe2−) in relation to iron stores in pancreatic exocrine insufficiency due to cystic fibrosis. Klin Wochenschr 55, 587–593 (1977). https://doi.org/10.1007/BF01490513
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01490513