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Gleichzeitige Bestimmung des thyreotropen Hormon- und „Long-Acting Thyroid Stimulator“-Gehaltes im Plasma bei der Basedowschen Krankheit

Simultaneous determination of thyrotropic hormone and long-acting thyroid stimulator in the plasma of patients with graves' disease

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Summary

The thyrotropic hormone content of the plasma is low and for its determination the authors employed a concentration procedure described by Adams and Kennedy. In the plasma of patients with Graves' disease, TSH could not be detected and this finding supports the view that the overproduction of thyrotropic hormone does not play any role in the etiology of this disease. In the course of antithyroid treatment the TSH content of the plasma increased and in some of these patients long-acting thyroid stimulator could be detected simultaneously. According to these experiments TSH and LATS, the two thyroid stimulating substances, might be produced concurrently. The elevated TSH content of the plasma following antithyroid therapy could be decreased by the administration of 1-triiodothyronine and evidence is presented, that the feed-back mechanism is normal in Graves' disease. It is concluded that triiodothyronine treatment is not necessary at the beginning of antithyroid therapy, but that at a later stage adjuvant thyroid hormone administration is recommended to suppress increased TSH secretion.

Zusammenfassung

Im Hinblick auf den niedrigen thyreotropen Hormongehalt im Plasma wurde zu dessen Nachweis das von Adams und Kennedy beschriebene Konzentrierungsverfahren angewendet. Im Plasma der an Basedowscher Krankheit Leidenden konnte das thyreotrope Hormon nicht nachgewiesen werden. Im Verlauf der Antithyreoidea-Therapie ist jedoch der thyreotrope Hormongehalt im Blut crhöht, und bei einem Teil der Kranken wurde gleichzeitig TSH und LATS ermittelt. Diese Versuche bestätigen, daß die beiden, die Schilddrüsenfunktion stimulierenden verschiedenartigen Stoffe gleichzeitig im Organismus erzeugt werden. Der unter Wirkung der Antithyreoidea-Behandlung erhöhte Plasma-TSH-Gehalt konnte durch Verabreichung von Trijodthyronin herabgesetzt werden. All dies beweist, daß der feed-back-Mechanismus bei der Basedowschen Krankheit normal funktioniert. Für die Praxis wird die Schlußfolgerung gezogen, daß es sich zu Beginn der Behandlung der Basedowschen Krankheit erübrigt, neben der Antithyreoidea-Therapie Trijodthyronin als Adjuvans anzuwenden, es aber zu einem späteren Zeitpunkt zwecks Verhinderung der gesteigerten TSH-Sekretion nützlich ist, Schilddrüsenhormon als Adjuvans zu geben.

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Literatur

  1. Adams, D. D.: Pathogenesis of Graves' disease. Brit. med. J.1965 I, 1015–1019.

    Google Scholar 

  2. —— Kennedy, T. H.: Evidence of a normally functioning pituitary TSH secretion mechanism in a patient with a high blood level of long-acting thyroid stimulator. J. clin. Endocr.25, 571–575 (1965).

    Google Scholar 

  3. —— —— Measurement of the thyroid-stimulating hormone of serum from hypothyroid and euthyroid people. J. clin. Endocr.28, 325–331 (1968).

    Google Scholar 

  4. —— —— Purves, H. D.: Comparison of the thyroid-stimulating hormone content of serum from thyrotoxic and euthyroid people. J. clin. Endocr.29, 900–903 (1969).

    Google Scholar 

  5. Földes, J., Krasznai, I., Gyertyánfy, G., Piroska, E.: Basedow-kóros beteg plasmájának pajzsmirigymüködést serkentő hatása. Orv. Hetil.106, 883–890 (1965).

    Google Scholar 

  6. Lemarchand-Beraud, Th., Vanotti, A., Scazziga, B. R.: Plasma TSH levels in the different forms of thyrotoxicosis. Thyrotoxicosis, p. 48–64. Edinburgh: Irvine, W. J. et Livingstone, S. LTD 1967.

    Google Scholar 

  7. McKenzie, J. M.: Delayed thyroid response to serum from thyrotoxis patients. Endocrinology62, 865–867 (1958).

    Google Scholar 

  8. —— Pathogenesis of Graves' disease: Role of long-acting thyroid stimulator. J. clin. Endocr.25, 424–431 (1965).

    Google Scholar 

  9. —— Gordon, J.: The origin of the long-acting thyroid stimulator. Current topics of thyroid research, p. 445–454. New York: Academic Press 1965.

    Google Scholar 

  10. Odell, W. D., Wilber, J. F., Paul, W. R.: Radioimmunoassay of thyrotropin in human serum. J. clin. Endocr.25, 1179–1188 (1965).

    Google Scholar 

  11. Studer, H., Wyss, F., Iff, H. W.: A TSH reserve test for detection of mild secondary hypothyroidism. J. clin. Endocr.24, 965–975 (1964).

    Google Scholar 

  12. Utiger, R. D.: Clinical endocrinology II, eds. Astwood, E. B. and Cassidy, C. E., p. 25. New York: Grune & Stratton 1968.

    Google Scholar 

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Földes, J., Gesztesi, E. & Takács, I. Gleichzeitige Bestimmung des thyreotropen Hormon- und „Long-Acting Thyroid Stimulator“-Gehaltes im Plasma bei der Basedowschen Krankheit. Klin Wochenschr 49, 554–557 (1971). https://doi.org/10.1007/BF01487994

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