Summary
We have had clinical experience with single-layer enteroanastomoses for the past 3 years. The single-layer anastomoses are done according to the modifiedLembert suture. Altogether 868 single- and double-layer sutures were evaluated with respect to complications from insufficiencies.
312 single-layer and 447 double-layer sutures were done in the intestinal tract. 28 single-layer and 81 double-layer anastomoses of the oesophagus and stomach or small intestine were regarded seperately.
A comparison of the two techniques proved that the single-layer sutures, which uptil then, had been regarded as not reliable and safe enough, was clearly better than the double-layer techniques in certain operations. The insufficiencies in both techniques were mainly found in cancer patients. The single-layer definitely proved anastomoses the single-layer can be regarded as better. The material is still insufficient for stomach-intestine anastomoses. The number of insuffieiencies does not vary very considerably. Stenoses only appeared after double-layer sutures. Surprisingly, haemorrhages occurred more often after double-layer enteroanastomoses.
Zusammenfassung
Seit 3 Jahren liegen klinische Erfahrungen mit der einreihigen Enteroanastomose vor. Die einreihige Enteroanastomose wird in der Modifikation der Lembert-Naht durchgeführt. Insgesamt wurden 868 einreihige und zweireihige Nähte im Hinblick auf Komplikationen durch Insuffizienzen ausgewertet. Im Magen-Darmtrakt wurden 312 einreihige und 447 zweireihige Nähte gelegt. 28 einreihige und 81 zweireihige Anastomosen des Oesophagus mit dem Magen, bzw. Dünndarm, wurden gesondert betractet. Ein Vergleich der beiden Techniken erbrachte, daß die einreihige Naht, die bislang als nicht so zuverlässig und als nicht sicher genug galt, der zweireihigen Technik bei verschiedenen Eingriffen deutlich überlegen ist. Insuffizienzen entfielen bei beiden Nahttechniken im wesentlichen auf Carcinompatienten. Im Dünn-und Dickdarmbereich sind einreihige Anastomosennähte der zweireihigen Technik unbedingt überlegen. Auch bei Oesophagus-Dünndarmanastomosen ist die einreihige Naht als sicherer zu bewerten. Bei Magen-Dünndarmanastomosen ist das Material noch zu klein. Die Insuffizienzzahlen variieren nicht wesentlich. Stenosen traten nur nach zweireihigen Nähten auf. Erstaunlicherweise fanden sich Blutungen häufiger nach zweireihig genähten Enteroanastomosen.
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Literatur
Beling, C. A.: Single layer end-to-end intestinal anastomosis. Amer. J. Gastroent.27, 374–380 (1957).
Bier, A., Braun undX. Kümmel: Chirurgische Operationslehre, 6. Aufl., S. 39–42. Leipzig: J. A. Barth 1933.
Bronwell, A. W., R. Rutledge, andM. L. Dalton: Single layer open gastrointestinal anastomosis. Ann. Surg.165, 6, 925–930 (1967).
Buchin, R., etJ. van Geertruyden: Valeur comparée des sutures intestinales en un plan et en deux plans. Etude experimentale et clinique. Acta chir. belg.50, 461–480 (1960).
Chlumsky, V.: Verschiedene Methoden der Darmvereinigung. Bruns' Beitr. klin. Chir.25, 539 (1899).
Connel, F.G.: Intestinal sutures. Some old, some not so old, and a new one. Philad. Med.1898, I, 37–56.
Gambee, L. P.: A single-layer open intestinal anastomosis applicable to the small as well as to the large intestine. West. J. Surg.59, 1–5 (1951).
, andW. Garnjobst: 10 years' experience with a single layer anastomosis in colon surgery. Amer. J. Surg.92, 222 (1956).
Heifetz, C. J.: One-layer-versus two-layer intestinal anastomosis. Clinical study. 14th Intern. Congr. of the Intern. Coll. of Surg. (Wien). 555–562 (1964).
Jourdan, P.: Sutures en un plan des tuniques digestives. J. Chir. (Paris) T.90 649–655 (1965).
: A propos de la suture a plan unique des tuniques digestives. Acta chir. belg.8, 765–771 (1955).
Priesching, A.: Einflußfaktoren auf die Reißfestigkeit von Gastrotomien und Enterotomien. Klin. Med (Wien)5, 22, 201–260 (1967).
Reichel, K.: Die einreihige Enteroanastomose. Experimentelle und klinische Ergebnisse. Langenbecks Arch. klin. Chir.322, 1005–1011 (1968).
Reichel, K., u.Chr. Konetzke: Belastbarkeit ein-und zweireihiger Enteroanastomosen. Z. ges. exp. Med (im Druck) (1968).
Sako, Y., andO. H. Wangensteen: Experimental studies on gastrointestinal anastomosis. Surg. Forum.2, 117–123 (1951).
v.Schmieden, V.: Der chirurgische Operationskurs, 2. Aufl., S. 263–282. Leipzig: J. A. Barth (1912).
Zäuner, M.: Die einschichtige Anastomosennaht bei der Magenresektion. Zbl. Chir.82, 20 (1957).
Zenker, R.: Die Eingriffe in der Bauchhöhle. Handb. Allgem. und spez. chir. Operationslehre, Bd. 7, 2. Aufl. Hrsg.Guleke, N., u.R. Zenker. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1951.
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Reichel, K., Nagel, R. Erfahrungen und Komplikationen bei der zwei-und einreihigen Enteroanastomose. Arch. f. klin. Chir 323, 362–373 (1969). https://doi.org/10.1007/BF01440065
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