Skip to main content
Log in

57. Fehler und Gefahren bei der chirurgischen Behandlung des Leistenbruches

Mistakes and dangers of the operative treatment of inguinal hernia

  • B. Wissenschaftliches Programm
  • II. Vorträge mit Diskussion B. Kinderchirurgie
  • Published:
Langenbecks Archiv für Chirurgie Aims and scope Submit manuscript

Summary

The operative treatment of inguinal hernias in children may be complicated by atrophy of a gonad, mostly caused by an incarcerated hernia. Other reasons are infarction of the gonad by vascular compression secondary to suturing of the hernial opening. Bassinis operation therefore should not be applied. There is a controversy of routine exploration of both sides in inguinal hernias even after herniography. Recurrent hernias may reveal a direct inguinal or femoral hernia. Rupture of the urinary bladder is a dangerous complication following operation in infants.

Zusammenfassung

Die Leistenbruchoperation im Kindesalter ist besonders durch die postoperative Hodenatrophie belastet. Hauptursache stellt die Incarceration dar. Durchblutungsschäden des Hodens können aber auch durch Einbeziehung des Gefäßbündels beim Bruchpfortenverschluß auftreten. Deshalb ist auch die Operation z. B. nach Bassini abzulehnen. Der Wert der routinemäßigen operativen Exploration beider Leisten auch nach Herniographie ist umstritten. Hinter den klinischen Rezidiven besonders nach Herniotomien im Säuglingsalter zu beobachten, verbergen sich auch mediale und Schenkelhernien. Bei Säuglingen droht die Verletzungsgefahr der Harnblase.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Braun Petal (1975) Inguinale Herniographie beim Kind. Technik und Indikationen. Z Kinderchir 16:294–298

    Google Scholar 

  2. Biilow St (1974) Artificial pneumoperitoneum during inguinal herniotomy in children. Acta Chir Scand 140:127–130

    Google Scholar 

  3. Hecker WCh et al. (1973) Intraoperative Herniographie beim Säugling. Z Kinderchir 12:273–276

    Google Scholar 

  4. Janik JS, Shandling B (1982) The vulnerability of the vas deferens (II). The case against routine bilateral inguinal exploration. J Pediatr Surg 17:585–588

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Jonas R (1961) Das Leistenbruchrezidiv beim Kind. Langenbecks Arch Klin Chir 297:362–377

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Klosterhalfen H, nach v Ekesparre W (1978) Der Leistenbruch beim Kinde. Z Kinderchir 24:237–244

    Google Scholar 

  7. Lukash F et al. (1975) Significance of absent vas deferens at hernia repair in infants and children. J Pediatr Surg 10:765–769

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Rehbein F, Reismann B (1965) Der Leistenbruch des Säuglings. Langenbecks Arch Klin Chir 313:425–433

    Article  Google Scholar 

  9. Shandling B, Janik JS (1981) The vulnerability of the vas deferens. J Pediatr Surg 16:461–464

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Flach, A. 57. Fehler und Gefahren bei der chirurgischen Behandlung des Leistenbruches. Langenbecks Arch Chiv 361, 343–346 (1983). https://doi.org/10.1007/BF01275882

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01275882

Key words

Schlüsselwörter

Navigation