Summary
In 10 to 66% blunt chest traumata lead to cardiac traumata. As it is shown in our special collective (n = 12) injuries of the pericardial sac of the myocardium, of the myocardial septum, of the coronary arteries and of the cardiac valves have occured. Therefore clinical symptoms are various and the diagnosis remains difficult with regard to the causative polytrauma. Bleedings and/or pericardial tamponade caused by rupture of the atrial or ventricular wall, injury of main coronary vessels or cardiac dislocation after pericardial rupture urgently require a surgical intervention. Aneurysms caused by blunt trauma, ventricular septal defects, valve insufficiencies may be mostly treated in the interval.
Zusammenfassung
Stumpfe Thoraxtraumen führen in 10–66 % zu einer Schädigung des Herzens. Wie das eigene Krankengut (n = 12) zeigt, sind Verletzungen des Perikards, des Myokards, des Septums, der Coronargefäße und der Herzklappen möglich. Die klinischen Symptome sind daher vielfältig und die Diagnose ist im Rahmen des zumeist ursächlichen Polytraumas häufig schwierig zu stellen. Dringliche Indikation zur Operation ist die Blutung bzw. die Perikardtamponade als Folge einer Herzwandruptur, die Herzluxation nach großen Perikardeinrissen und die Verletzung eines Hauptcoronararterienastes. Stumpf traumatisch bedingte Aneurysmen, Ventrikelseptumdefekte und Klappeninsuffzienzen können in der Mehrzahl im Intervall operiert werden.
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Winter, J., Schulte, H.D., Irlich, G. et al. 21. Klinik und Therapie des stumpfen Herztraumas. Langenbecks Arch Chiv 369, 139–144 (1986). https://doi.org/10.1007/BF01274338
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01274338