Summary
The clinical courses of patients treated for tumors of the pancreas were followed up in an attempt to elucidate etiological relations between chronic and malignant pancreatic lesions.
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1.
From 1943 to 1966, 169 (0.1%) out of a total of 167 970 patients suffered from pancreatic cancer.
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2.
The diagnosis was confirmed by macroscopic examination in 77, at surgery in the remaining 92 patients. Tissue sections revealed chronic inflammatory lesions along with tumors of the pancreas in almost 60% of the cases. Cancer is supposed to be the result of chronic lesions in at least 19 patients. Thus, a pathogenetic relation is assumed in one third of the microscopically proven cases. In more than 50% of the cases with tumor and fibrosis, cancer is the consequence rather than the cause of fibrotic changes.
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3.
Diabetes was present in almost 15% of the patients. In less than 5% had it been known for longer than 1 year. In most instances, diabetes occurs together with cancer symptoms. Chronic diseases of neighboring organs do not contribute to pancreatic tumor formation. 25.8% of the patients suffered from biliary disease. No pathogenetic influence of such a distress became evident.
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4.
Frequent malignant degeneration of chronic pancreatic lesions calls for an early prophylactic surgical management. Radical surgery is possible only exceptionally in pancreatic cancer; in the reported group this incidence was as little as 4%. A probatory laparotomy was performed in one fourth of the cases. Since the survival time of patients with radical surgery is considerably longer than after palliative procedures the objective should be an adequate, radical intervention if at all possible.
Zusammenfassung
An 169 Patienten mit Pankreastumoren, die in der Chirurgischen Univ-Klinik Heidelberg zwischen 1943 und 1966 zur Behandlung gekommen waren, wurde katamnestisch untersucht, inwieweit ein ätiologischer Zusammenhang zwischen chronischen und malignen Pankreaserkrankungen bestand.
Folgende Ergebnisse wurden ermittelt:
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1.
Unter insgesamt 167970 stationär behandelten Patienten fanden sich 169 (0,1%) mit einem Pankreascarcinom.
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2.
In 77 Fällen war die Tumordiagnose histologisch, bei den übrigen 92 operativ gesichert worden. Die histologischen Präparate zeigten in 57,9% chronisch-entzündliche Veränderungen des Pankreas in Kombination mit dem Tumor.
In 19 Fällen war das Carcinom auf dem Boden dieser chronischen Läsionen entstanden. Danach war in 331/3% der histologisch gesicherten Fälle ein ätiologisch-pathogenetischer Zusammenhang zwischen chronischen und malignen Pankreaserkrankungen anzunehmen. In mehr als 50% der Malignomfälle mit Fibrose war das Pankreascarcinom Folge und nicht Ursache der fibrotischen Veränderungen.
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3.
Bei 14,85% der Kranken wurde ein Diabetes mellitus angetroffen. Nur bei 6 Patienten war der Diabetes länger als 1 Jahr bekannt. Bei einem Durchschnittsalter von 50 bis 70 Jahren lag dieser Prozentsatz noch im Normbereich. Meist trat der Diabetes simultan mit den Tumorsymptomen auf.
Chronische Erkrankungen der Nachbarorgane hatten keine tumorbegünstigende Bedeutung. In 25,8% aller Patienten wurde eine Gallenblasenerkrankung gefunden, ohne daß eine pathogenetische Beteiligung dieses Leidens nachzuweisen war.
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4.
Die häufige maligne Entartung der chronischen Pankreatitis erfordert frühzeitig eine prophylaktische operative Therapie. Die Radikaloperation des manifesten Carcinoms war äußerst selten möglich. In nur 4% des eigenen Krankengutes war eine Radikaloperation durchführbar. In 26% mußte die Operation als Probelaparotomie beendet werden.
Die Überlebenszeit der Radikaloperierten übertraf die der Palliativoperierten beträchtlich. In geeigneten Fällen sollte deshalb eine Radikaloperation angestrebt werden.
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Grözinger, K.H., Dallenbach, F. & Heisler, H. Korrelationen zwischen chronischen und malignen Pankreaserkrankungen. Langenbecks Arch Chiv 326, 47–61 (1969). https://doi.org/10.1007/BF01238413
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