Abstract
In 73 premature infants the blood volume was measured using T-1824, and the red cell volume was determined during the first and second day of life. The red cell volume in relation to body weight varies over a wide range. Since the destruction of red cells acts as the main source of bilirubin, the amount of bilirubin produced should depend on the red cell volume and therefore vary to the same extent. We were surprised to find that there is no distinct relationship between red cell volume and plasma bilirubin. However, in premature infants with a plasma the values found in the total group (53.5:65.2 ml/kg).
A large red cell volume may favour a hyperbilirubinaemia (>20 mg%), although in our material there was no significant correlation between the two values. The possible reasons are discussed.
Zusammenfassung
Bei 73 Frühgeborenen wurde das Erythrocytenvolumen bezogen auf das Körpergewicht bestimmt und die Beziehung zur Höhe des Bilirubinspiegels geprüft. Das Erythrocytenvolumen schwankt in weitem Bereich. Dementsprechend ist mit einem stark differierenden Bilirubinzufluß zu rechnen. Überraschenderweise ergibt sich am gesamten Material keine deutliche Korrelation zwischen Erythrocytenmasse und Höhe des Bilirubinspiegels. Die möglichen Ursachen werden erörtert. Allerdings haben Frühgeborene mit Bilirubinwerten von 20 mg% und mehr ein deutlich höheres Erythrocytenvolumen als der Durchschnitt. Die Differenz ist an unserem Material auffällig, aber noch nicht signifikant.
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Bisping, G., Dönges, K., Dortmann, A. et al. Erythrocytenvolumen und Icterus neonatorum beim Frühgeborenen. Z. Kinder-Heilk. 108, 156–164 (1970). https://doi.org/10.1007/BF00439882
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00439882