Skip to main content
Log in

Neurophysiologische Untersuchungen der Eigenreflexstörung beim Adie-Syndrom

Neurophysiological investigations of the disturbances of monosynaptic reflexes in Adie's syndrom

  • Published:
Archiv für Psychiatrie und Nervenkrankheiten Aims and scope Submit manuscript

Summary

8 patients with the Adie-syndrome and areflexia of the soleus muscle were investigated and compared with normal subjects: the motor function was normal, the electromyogram, the motor and sensory nerve conduction velocity were within the normal limit. The nerve action potential of the ischiadic nerve was normal. Recording the mechanically elicited afferents of mechanoreceptors of the soleus muscle, there was no difference between Adie-patients with areflexia and normal in fiber groups Ia, Ib and II. After novocaine infiltration of the soleus muscle and Achilles tendon the Ib-afferent volley decreases for both. In Adie-patients, there was a polyphasic H-wave with higher threshold and lower amplitude than in normal subjects. The normal recovery cycle of the H-reflex with paired stimuli demonstrated a balance of excitatory and inhibitory inputs at the spinal and supraspinal level; the posttetanic facilitation of H-amplitude shows a normal synaptic transmission of Ia-afferents. The electrically elicited silent periods in soleus muscle were normal and indicated normal functioning of the gamma-loop. The F-wave of plantar muscles was the same in Adie-patients as in normal subjects. The findings suggest that the absence of tendon reflexes in the Adie-syndrome may be due to delayed and desynchronized afferent volleys of the Ia-group in the proximal pathway near the spinal ganglion. This pathomechanism is probably caused by segmental and partial demyelination of muscles spindle fibres in this region, as described by Harriman and Garland [18] histologically in a patient with an Adie-syndrome. The mechanically stimulated afferents of soleus muscle spindles are not capable of producing a tendon reflex, but the more synchroneous response of fiber group Ia to electrical stimulation was observed as a polyphasic H-reflex-potential.

Zusammenfassung

Von 8 ausgesuchten Adie-Patienten mit teilweise oder vollständig ausgefallenen Beineigenreflexen wurden die jeweils am reflexlosen Bein erhobenen neurophysiologischen Untersuchungsergebnisse mit denen von Gesunden verglichen: die Motilität der Adie-Patienten war klinisch und elektromyographisch intakt. Die motorische und sensible Nervenleitungsgeschwindigkeit des N. tibialis sowie das proximal der Sitzfalte abgeleitete Summenpotential des N. ischiadicus waren in Latenz und Potentialform normal. Die durch mechanische Reflexauslösung erhaltenen Tibialisneurogramme von Mechanoreceptoren des M. soleus waren entsprechend den Fasertypen Ia, Ib und II differenziert und unterschieden sich nicht von denen bei Normalpersonen; Novocaininfiltration des M. soleus und der Achillessehne reduzierte die Ib-Afferenz. Die durch intranervale Reizung ausgelösten H-Reflexe wiesen an reflexlosen Beinen eine höhere Reizschwelle und eine niedrigere Amplitude als Gesunde auf und waren polyphasisch. Eine ungestörte Erholung des H-Reflexes bei Doppelreizen beweist ein stabiles Gleichgewicht bahnender und hemmender Einflüsse auf spinale wie supraspinale Neurone, eine posttetanische Bahnung des H-Potentials eine intakte synaptische Übertragung der Ia-Afferenzen auf Alphamotoneurone. Die normale F-Welle der Plantarmuskeln spricht für eine ungestörte Funktion polysynaptischer Verschaltungen im Rückenmark, die normale Innervationsstille tonisch innervierter Wadenmuskeln nach elektrischer Auslösung für ein ungestörtes System der Gammamotoneurone.

Während beim Adie-Syndrom mechanische Reizung der Spindelorgane und ihrer motosensiblen Afferenzen nicht zu einem Reflex ausreicht, löst elektrische Reizung der Ia-Fasern einen polyphasischen H-Reflex aus. Diese Desynchronisierung des H-Potentials entsteht wahrscheinlich durch Impulsdesynchronisation der Ia-Afferenzen infolge selektiver und partieller Demyelinisierung motosensibler Fasern in der Hinterwurzel oder rückenmarkswärts. Harriman u. Garland [18] beobachteten bei histologischen Untersuchungen im Rückenmark eines Adie-Patienten mit Areflexie eine rückenmarksnahe Faserdegeneration und vermuteten, daß es sich dabei um Fasern aus Muskelspindeln handele.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Adie, W. J.: Complete and incomplete forms of the benign disorder characterized by tonic pupils and absent tendon reflexes. Brit. J. Ophthal. 16, 449–461 (1932).

    Google Scholar 

  2. —: Tonic pupils and absent tendon reflexes: a benign disorder sui generis, its complete and incomplete forms. Brain 55, 98–113 (1932).

    Google Scholar 

  3. Adler, F. H., Scheie, H. G.: The sites of the disturbance in tonic pupils. Trans. Amer. ophthal. Soc. 38, 183–192 (1940).

    Google Scholar 

  4. Alston, W., Angel, R. W., Fink, E. S., Hofmann, W. W.: Motor activity following the silent period in human muscle. J. Physiol. (Lond.) 190, 189–202 (1967).

    Google Scholar 

  5. Brunnschweiler, H.: Differentialdiagnose der Pupillotonie unter besonderer Berücksichtigung des Mecholyltestes. Confin. neurol. (Basel) 14, 50–64 (1954).

    Google Scholar 

  6. Cameron, M. E.: Lesions of the ciliary ganglion as a cause of Argyll-Robertson and Adie pupils. Brit. J. Ophthal. 43, 471–478 (1959).

    Google Scholar 

  7. Corrie, W. St., Hardin, W. B.: Posttetanic potentiation of the H-reflex in normal man (Quantitative study). Arch. Neurol. (Chic.) 11, 317–323 (1964).

    Google Scholar 

  8. Dawson, G. D., Merton, P. A.: “Recurrent” discharges from motoneurones. XX. Inter. Congr. Physiol., Brussels, Abstr. Comm., 221–222 (1956).

  9. Dodt, E., Gohl, D.: Ein Fall fehlender Sehnenreflexe bei einem gesunden Menschen und seine neurophysiologische Untersuchung. Dtsch. Z. Nervenheilk. 168, 30–34 (1952).

    Google Scholar 

  10. Eccles, J. C.: Long-loop reflexes from the spinal cord to the brain stem and cerebellum. Atti Acad. med. lombarda 21, 158–176 (1966).

    Google Scholar 

  11. Gassel, M. M.: A critical review of evidence concerning long-loop reflexes excited by muscle afferents in man. J. Neurol. Neurosurg. Psychiat. 33, 358–362 (1970).

    Google Scholar 

  12. —, Diamantopoulos, E.: The effect of procaine nerve block on neuromuscular reflex regulation in man. Brain 87, 729–734 (1964).

    Google Scholar 

  13. —, Wiesendanger, M.: Recurrent and reflex discharges in plantar muscles of the cat. Acta physiol. scand. 65, 138–142 (1965).

    Google Scholar 

  14. Granit, R.: Reflex self regulation on the muscle contraction and autogenic inhibition. J. Neurophysiol. 13, 351–372 (1950).

    Google Scholar 

  15. Hagbarth, K. E.: Post-tetanic potentiation of myotatic reflexes in man. J. Neurol. Neurosurg. Psychiat. 25, 1–10 (1962).

    Google Scholar 

  16. —, Vallbo, Å.: Single unit recordings from muscle nerves in human subjects. Acta physiol. scand. 76, 321–334 (1969).

    Google Scholar 

  17. Hardin, W. B., Gay, A. J.: The phenomen of benign areflexia: Review of the Holmes-Adie-Syndrome with case report and study of the Achilles reflex. Neurology (Minneap.) 15, 613–621 (1965).

    Google Scholar 

  18. Harriman, D. G. F., Garland, H.: The pathology of Adie's syndrome. Brain 91, 405–422 (1970).

    Google Scholar 

  19. Higgins, D. C., Lieberman, J. S.: The muscle silent period: variability in man. Electroenceph. clin. Neurophysiol. 24, 176–182 (1967).

    Google Scholar 

  20. Hoffmann, P., Jung, R.: erwähnt in: Diskussion über den Adieschen Symptomenkomplex. Schweiz. med. Wschr. 67, 566–567 (1937).

    Google Scholar 

  21. Holmes, G.: Partial iridoplegia with symptoms of other diseases of the nervous system. Trans. ophthal. Soc. U. K. 51, 209–228 (1931).

    Google Scholar 

  22. Horvat, J.: The relation between the Adie Syndrome and the myopathies. (Kroat.) Med. Arkh. (Sarayevo) 10, 29–37 (1956).

    Google Scholar 

  23. Hufschmidt, H. J.: Wird die silent period nach direkter Muskelreizung durch die Golgi-Sehnenreceptoren ausgelöst? Pflügers Arch. ges. Physiol. 271, 35–39 (1960).

    Google Scholar 

  24. —, Schaltenbrand, G.: Elektromyographische Analyse der sog. Areflexien. Dtsch. Z. Nervenheilk. 179, 252–266 (1959).

    Google Scholar 

  25. Hughes, J. R., Morrell, R. M.: Posttetanic changes in the human neuromuscular system. J. appl. Physiol. 11, 51–57 (1957).

    Google Scholar 

  26. Jacobi, H. M., Krott, H. M., Poremba, M. B.: Recording of proprioceptive muscle afferents in man by various disorders of tendon reflex. Electromyography 10, 71–81 (1970).

    Google Scholar 

  27. Kawamura, T.: The effect of the Jendrassik manoeuvre on the H-reflex. J. Chiba Med. Soc. 44, 46–47 (1969).

    Google Scholar 

  28. Krott, H. M.: Die Elektromyographie der Lumbaimuskulatur bei radikulären Syndromen. Dtsch. Z. Nervenheilk. 194, 280–295 (1968).

    Google Scholar 

  29. —, Jacobi, H. M., Busse, M. J.: H-Reflex und F-Welle im M. soleus des Menschen. Z. Neurol. 199, 332–343 (1971).

    Google Scholar 

  30. Leathart, P. W. P.: The tonic pupil syndrome. Brit. J. Opthal. 26, 60–64 (1942).

    Google Scholar 

  31. Levy, R.: A study of some abnormalities of the monosynaptic reflex arc in man. Ph. D. Thesis, Edinburg University 1961.

  32. —: The tendon reflexes in the Holmes-Adie-Syndrome. Neurology (Minneap.) 17, 1213–1216 (1967).

    Google Scholar 

  33. Ludin, P.: Elektromyographische Untersuchungen über die funktionelle Gliederung motorischer Einheiten. Fortschr. Neurol. Psychiat. 8, 429–444 (1961).

    Google Scholar 

  34. Magladery, J. W., McDougal, D. B.: Electrophysiological studies of nerve and reflex activity in normal man. I. Identification of certain reflexes in the electromyogram and the conduction velocity of peripheral nerve fibres. Bull. Johns. Hopk. Hosp. 86, 255–290 (1950).

    Google Scholar 

  35. Markus, C.: Two cases of partial iridoplegia with peculiar pupil phenomenon, in a boy aged 12, and in woman aged 32. (Neurol. Soc. U. Kingdom, March 29.) Brain 29, 293–294 (1906).

    Google Scholar 

  36. Mayer, R. F., Feldman, R. G.: Observation on the nature of the F-wave in man. Neurology (Minneap.) 17, 147–156 (1967).

    Google Scholar 

  37. Mawdsley, C.: Studies in man and cat of the significance of the H-wave. J. Neurol. Neurosurg. Psychiat. 28, 201–211 (1965).

    Google Scholar 

  38. McComas, A. J., Payan, J.: Motoneurone excitability in the Holmes-Adiesyndrome. In: Control and innervation of skeletal muscle, pp. 182–193. Dundee, Scotland: D. C. Thomson & Co., Ltd. 1966.

    Google Scholar 

  39. McDonald, W. I.: The effects of experimental demyelination on conduction in peripheral nerve: a histological and electrophysiological study. Brain 86, 501–524 (1963).

    Google Scholar 

  40. McLeod, J. G., Wray, S. H.: An experimental study of the F-wave in the baboon. J. Neurol. Neurosurg. Psychiat. 29, 196–200 (1966).

    Google Scholar 

  41. Renshaw, B.: Influence of discharge of motoneurons upon excitation of neighbouring motoneurons. J. Neurophysiol. 4, 167–183 (1941).

    Google Scholar 

  42. Rossner, M., Lange, E.: Beitrag zur Klinik und Ätiologie des Adie-Syndroms. Fortschr. Neurol. Psychiat. 37, 285–304 (1969).

    Google Scholar 

  43. Ruttner, F.: Die tonische Pupillenreaktion; klinische und anatomische Untersuchungen. Mschr. Psychiat. Neurol. 114, 225–230 (1947).

    Google Scholar 

  44. Schaumberg, H., Herman, R.: The silent period of the gastrocnemius and soleus muscles. Bull. Amer. Electromyogr. Electrodiag. 12, 13 (1965).

    Google Scholar 

  45. Shimamura, M., Mori, S., Matsushima, S., Fujimori, B.: On the spino-bulbospinal reflex in dogs, monkeys and man. Jap. J. Physiol. 14, 411–421 (1964).

    Google Scholar 

  46. Taborikova, H., Provini, L., Decandia, M.: Evidence that muscle stretch evokes long-loop reflexes from higher centres. Brain. Res. 2, 192–194 (1965).

    Google Scholar 

  47. Weill, G., Reys, L.: Sur la pupillotonie. Contribution à l'étude de sa pathogénese. A propos un cas de réaction tonique d'une pupille à la convergence et parésie de l'accommodation avec aréflexie à la lunière chez un sujet atteint de crises tetaniformes et d'aréflexie des membres inférieurs. Rev. Oto-neuro-ophtal. 4, 433–441 (1926).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Professor R. Jung zum 60. Geburtstag.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Krott, H.M., Jacobi, H.M. Neurophysiologische Untersuchungen der Eigenreflexstörung beim Adie-Syndrom. Arch. Psychiat. Nervenkr. 215, 338–361 (1972). https://doi.org/10.1007/BF00342876

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00342876

Key words

Schlüsselwörter

Navigation